tisdag 8 april 2014

Veckan som gått och en massa gott

Regnet står som spön i backen. Kain och Sabel sitter inomhus och myser. Jag slänger upp lite bilder från veckan som gått!
Bygga kors. 250 cm högt. Hammare, borrmaskin och nitpistol. Manligt, tyckte Alfred som undrade om det inte fanns en macho-knapp på borrmaskinen för han "Tar inte i alls..." Efter en stunds argumenterande om korsets placering och belysning och andra viktiga saker står det nu där och strålar. Snyggt blev det, kom till Salemkyrkan och kolla!




Härliga soliga dagar betyder promenader av alla olika slag, stora och små, korta och långa. Jag fortsätter att utforska Vargön, berget är mitt nya upptäckarområde. Känslan av att snart bli överfallen av ett troll eller en älg plågar mig ständigt. Det är väl som det ska vara i en skog på ett berg. Och vad vore livet utan lite spänning? När jag väl hittade till Nordkroken och vattnet blev jag helt betagen. Så vackert! Varför har ingen berättat för mig tidigare hur fint det är? Nu ska jag springa dit typ varje dag.

 
Som praktikant i Salemkyrkan har man aldrig tråkigt. Speciellt inte på onsdagar för då är det konfa och allt kan hända. "Undrar om det går att glidtackla sig under flygeln??..." Svar ja pastorn. Det gick bra.

I helgen som gick var Karin hemma i Ödeshög och firade sin mors födelsedag. På FISK käkade vi Yakatana som var nåt helt nytt för mig. Som tacos, fast med vanliga chips. Väldigt mystiskt fast ganska gott. Jag mutade brudarna i köket med att de skulle hamna på bloggen om de diskade. Så Olivia och Nadja, där är ni, tack för hjälpen! 

Igår på Äntligen Måndag fixade Peter, som är fotograf, en mini-studio där barnen fick experimentera och ta bilder. Resultatet blev så coolt! Världens bästa barn!


I morse klev vi upp tidigt och åkte till Svenska kyrkan i Vargön. Tillsammans har vi påskvandring för barn som går i ettan, tvåan och trean. Väldigt spännande och lite läskigt. Pontius Pilatus talar till folket med världens starkaste lampa i nyllet, mycket imponerande. Jesus pausade och tog en clementin mellan allt bröd och svartVINbärssaft. Barn är fantastiska, vi fick svara på frågor om allt mellan himmel och jord. Imorgon fortsätter vi med påskvandringen, ser fram emot det! 
Ikväll är det huskyrka och jag har bakat en kaka. Det här är en riktig vinnare, så enkel och alla älskar den! Jag bjussar på receptet:

8 dl socker, 6 ägg vispas ihop. 
300 gram smör smälts
8 dl mjöl, 4 tsk vaniljsocker.

Blanda alltsammans och häll i en långpanna. Strö över bär (ex. röda vinbär, blåbär, hallon). 
Gräddas i 200 grader i 25 minuter.

Nu är det dags för oss att springa iväg till kyrkan och ha möte med Sven (jag kan inte säga det utan att börja nynna på gamla Bert-klassikern "Sven sven sven är min vän"...) inför torsdag när vi ska med Gideoniterna till en skola i Vänersborg.

Hej då! 
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar