söndag 20 april 2014

Påsk i Göteborg.

Det är årets bästa dag. Det är påskdagen. Jesus har vunnit, han lever, han är kung! Ty så vansinnigt mycket älskade Gud världen att han skickade hit sin ende son för att vi skulle få evigt liv. Istället för att straffa oss för allt vi ställt till med, alla svek, all skuld, all skam, så sände Gud hit Jesus för att han skulle dö i vårt ställe. Han tog alla våra fel och brister på sig. Det är den största kärleken. Man spikade upp Jesus på ett kors. Alla trodde att Jesu död var slutet, besvikelsen var total. Den onde jublade. Men så hände det. Världshistoriens vändpunkt. På tredje dagen var graven tom. Gud uppväckte Jesus från döden, han lever idag. Jesus dog och uppstod för din skull, för att du skulle få evigt liv tillsammans med honom. Det finns ingenting man kan göra för att förtjäna den här kärleken, den bara är där. Det finns ingenting av prestation från vår sida, det är bara att ta emot. Jesus har gjort allt, priset är betalt. Det har förvandlat mitt liv. Att få lära känna den här guden som älskar oss med gränslös kärlek är det bästa man kan göra. Idag firar vi att kärleken övervann allt! Tack Jesus! 
Vi trivs fantastiskt bra här i Vargön. Det är en knapp månad kvar på praktiken, tiden har gått så fort. Våren är här på riktigt nu och det känns som att sista månaden kommer rusa iväg. Jag är så tacksam att det var just här jag hamnade. I en liten by som jag tidigare inte ens visste existerade har jag fått möta så mycket kärlek och värme, gästfrihet, engagemang för utsatta människor och kärlek till Gud och församlingen. Det är helt fantastiskt. Just nu håller Karin och jag som bäst på att packa upp våra saker hemma hos Gunnel och Kjell efter en veckas äventyr i grannhuset och i Göteborg. Om drygt en vecka drar vi till London med konfirmanderna och fortsätter att äventyra och turista.
Veckan som gick var påsklov för kidsen i Vargön så Karin och jag hade inte så mycket att göra. Vi drack mest kaffe på verandan, och pluggade en hel massa såklart. Men mest drack vi kaffe på verandan. Man kan inte göra annat när man har tillgång till en så fin veranda och kaffe kokat i perkulator, (som vi för upplysnings skull inte hade en aning om hur man hanterade. Tur att det finns tutorials för allt på Youtube..). Stort tack till Johan och Linda som lät oss vakta huset när de var på semester. Praktik är nyttigt och lärorikt på alla plan i livet. I veckan som gick lärde vi oss (förutom att koka kaffe i perkulator) hur en pelletspanna fungerar, eller snarare inte fungerar. På torsdagen klämde vi en avskedskopp microbananpaj och lekte den numera klassiska leken gissa-vem-jag-tänker-på. Lekar som inte finns innan man börjar leka är de bästa lekarna. 
Göteborg.
Påskhelgen spenderade vi på var sitt håll i Göteborg. Karin var hos sin kompis Louise och jag hängde med min kusin Hanna. Vi laddade batterierna i solskenet i storstaden.
Louise & boba tea.

Älskade saknade Hanna Brynte.

Påskfrukost

Obligatorisk nagelstudio i lägenheten.

Påsktårta med mina globetrotters Karin Sjögren  & Hanna.
I morse möttes Kakan och jag på stationen i Göteborg och åkte tillsammans hem till Vargön för att gå på påskdagsgudstjänst med dop! Härligt som alltid! Nu chillar vi i solen med glasögon och var sin "Vägvisare" i knät. Borta bra men hemma bäst.


Dina händer är fulla av blommor.
Vem var det du tänkte att ge dem till?
Mina blommor var tänkta för Kristi grav.
Men han fanns ej där och hans grav är tom.
Halleluja, halleluja.
..Halleluja, halleluja.
Dina läppar är fyllda av sånger.
Säg, var kommer glädjens sång ifrån?
Ifrån graven den tomma, där Jesus låg.
Han som lever nu ger oss glädjens ton.
..Halleluja, halleluja. ..Halleluja, halleluja.
Dina ögon är fyllda av glädje.
Säg, vad har de sett för att få sånt ljus?
De har sett hur vårt liv fick en mening.
Jesus fyller mörkret med liv och ljus.
..Halleluja, halleluja.
..Halleluja, halleluja.
 
Sara.

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar